HVORFOR MÅ JEG TA EN BLPDPRØVE?
Noen ganger må legen se hvordan kroppen din har det inni seg. For å gjøre det må man ta litt blod ut av kroppen. Det er helt trygt.
Sveip nedover så skal vi vise deg hvordan en blodprøve blir tatt.
Det er godt og trygt å sitte på fanget til en voksen
mens blodprøven blir tatt.
Det er ofte en person som støtter armen,
og en som tar blodprøven. Din oppgave er å holde armen din mest mulig i ro. Supert om du klarer det!
Ett stasebånd settes på armen din for at den som tar blodprøven lettere skal finne blodåren.
Det kan stramme litt, men er helt ufarlig.
Har du lyst til å se på kan det være spennende, men du kan også velge å se bort.
Når nåla går inn i blodåren, renner blodet ut og inn i prøverøret.
Etter at du har tatt en blodprøve får du en premie. Nå har du gjort noe fint for kroppen din. Bra jobbet!
Nå som vi har samlet litt blod i noen rør, fraktes disse til laboratoriet.
Her putter bioingeniørene prøven inn i maskiner og finner svar på hva som finnes i blodet ditt.
Svaret hjelper legen å finne ut hva som kan gjøres for å hjelpe kroppen sånn at du får det bedre.